Wat een heerlijke dag

28 september 2017 - Sengerema, Tanzania

Vanochtend ben ik begonnen met het opruimen van de opslag. Er stonden daar dozen, koffers en kisten vol met instrumentarium die allemaal uitgezocht moesten worden. Een heerlijke klus waar ik mijn lichtelijk neurotische ik op los kon laten. Alles uit de dozen, stuk voor stuk sorteren. Uiteindelijk waren er nog een paar sets en een handje vol instrumenten over. De rest was allemaal kapot of incompleet. Heerlijk opruimen! Alle goede spullen hebben een mooie plek gekregen en de rest gaat bij het oud ijzer. Lekker begin van de dag.

Op de ok was inmiddels alles rustig opgestrart en ging Susan en Erik beginnen met de eerste ingrepen. We hebben de hele dag heerlijk gewerkt met een gevarieerd programma. Je merkt hier wel dat je het hele idee van plannen en efficiënt werken een beetje los moet laten. Hier gaat alles net een beetje anders en in een ander tempo. Maar het gaat allemaal heel goed. We raken als team steeds beter gewend aan het ziekenhuis en de gang van zaken. Hierdoor kosten de randzaken steeds iets minder energie en kunnen we genieten van de hele ervaring. Nu we hier een paar dagen rondlopen is het aantal patiënten dat wij kennen steeds iets uitgebreid. Vanochtend zagen we de meneer met de bovenarmbreuk waar we gisteren een plaat op hebben gezet rondlopen. Hij is blij, heeft een goede functie van zijn elleboog en de wond ziet er tot nu toe goed uit. Helaas hebben we ook al een aantal mindere uitkomsten gezien. De mevrouw die we zondagavond hebben geopereerd heeft helaas een ontsteking. Het plan was om haar volgende week weer te opereren om de breuk verder te herstellen, maar dat kan nu niet. Gelukkig blijkt op de röntgenfoto dat alle fragmenten goed op hun plek staan dus ze kan verder behandeld worden met gips.

Morgen hebben we nog een ochtendprogramma op de ok. Daarna alles afronden en terug naar Mwanza. Erik is vanmiddag al terug gereisd naar Ryan's Bay dus hem ontmoeten we daar weer. Zondag rijden we dan weer terug naar Sengerema voor de laatste week. Volgende week wil ik mij storten op het opruimen van Stevens (hoofd ok) kantoor dat ook gebruikt wordt als opslag. En als het ok programma het toelaat wil ik het instrumentarium dat ze nu gebruiken uitzoeken. Alle sets bestaan uit een bij elkaar geraapt hoopje instrumenten zonder dat daar echt logica in zit. Soms moeten we een grote buikoperatie doen met super klein instrumenten en een kleine ingreep met mega grove instrumenten. Ik wil daarvoor een boel sets open maken, uitzoeken en weer opnieuw steriliseren. Maar dat kan alleen als ze niet gebruikt hoeven te worden voor een ok.

Ik heb mijzelf net weer verwend met een warme douche. Die hou ik er in, want daar knap ik echt van op na zon dag zweten op ok. Morgen nog een dagje knallen en daarna even een weekend naar Mwanza.

1. Mama:
    1 oktober 2017
    Ik ben Susan´s moeder en lees met veel interesse jouw blog ik hoop dat je de volgende week nog de tijd en ruimte krijgt om je plan om het instrumentarium zo veel mogelijk te optimaliseren waar kan maken. Veel succes.